zondag 15 februari 2015

Sweetheart tutorial!


Hieronder de Nederlandse vertaling van dit mooie "Sweetheart"
Het originele patroon komt van Ravelry (door Carola Wijma) en ik mocht hem vertalen.
Dus... Pak je favoriete kleurtjes en ga aan de slag! Ik haakte hart het met Catania en Phildar Coton 3, haaknaald 3,5. Hieronder in blauwtinten..! Ook mooi...



Tip: Haak de losse draadjes meteen mee. Dan kun je ze later zo afknippen zonder dat je ze nog met een stopnaald hoeft weg te werken.

Haaktermen:



Start met een Magische ring.

Toer 1: 4 lossen, dan 7x: 1 stokje, 1 losse. Sluit met een halve vaste in de derde losse. (trek dan de Magische ring aan) (Foto 1)

Toer 2: Haak (met dezelfde kleur) 4 lossen (foto 2), dan de popcorn steek in de lossenruimte van de vorige toer ( Popcornsteek: je haakt 5 stokjes, dan met de haaknaald uit je steek halen en dan vanuit het eerste stokje de lus weer pakken (foto 3 en 4). Haak daarna een stokje in het stokje van de vorige toer (foto 5), 1 losse, opnieuw de popcornsteek... herhaal tot je 8 'popcornbobbels' hebt!). Eindig met een halve vaste in de derde losse (foto 6 en 7).

Toer 3: (Dit heb ik zelf gehaakt a.h.v het getekende patroon hieronder, tekst lezen vind ik wat omslachtig. Kijk wat je zelf het makkelijkst vindt.) 
Haak een nieuwe kleur aan tussen de lossenketting van de vorige toer en de popcornsteek. Haak daar een vaste tussen deze ruimte. 
Dan ga je naar de volgende ruimte: tussen de popcornsteek en het stokje van de vorige toer en haak je een
vaste, half stokje, stokje, een dubbel stokje 
Tussen de volgende twee steken haak je 4 dubbele stokjes
In de volgende ruimte 3 dubbele stokjes
In de volgende ruimte 2 stokjes
In de volgende ruimte een half stokje en een vaste
In de volgende ruimte een vaste en een half stokje
In de volgende ruimte haak je 2 stokjes. 
Let op: nu komt de punt (onderkant) van het hart: haak eerst 1 losse, dan 1 dubbelstokje in het dichtstbijzijnde stokje van de vorige toer, 1 losse. (zie foto 8)

Nu herhaalt zich alles op de terugweg in omgekeerde volgorde:
haak 2 stokjes
haak een half stokje en een vaste
haak een vaste en een half stokje
haak twee stokjes
haak 3 dubbele stokjes
haak 4 dubbele stokjes
haak 1 dubbel stokje- 1 stokje - 1 half stokje - 1 vaste
1 vaste - 1 losse (sluit met een halve vaste in de eerste vaste waar je mee startte deze ronde)
Hecht af.




Toer 4: Haak een nieuwe kleur aan tussen de 2 vasten waar je de vorige toer mee hebt afgesloten. Haak hierin 1 V - 1 L
Een vaste in de volgende ruimte- 1 losse
Haak een stokje op het eerste stokje wat je nu ziet van de vorige toer - 1 losse
Haak op alle 8 dubbele stokjes van de vorige toer een stokje (en na ieder stokje steeds een losse haken).
Dan steeds 1 steek van de vorige toer overslaan en steeds een stokje haken. (ertussen steeds 1 losse). Ga door tot de punt onderin het hart.
In de punt (dus in het dubbele stokje van de vorige toer): 1 stokje - 1 losse - 1 dubbel stokje -1 losse - 1 stokje (foto 9, 10, 11)
---
Nu de "terugweg": haak op het eerste stokje na de punt een stokje - 1 losse
Nu weer steeds 1 steek overslaan en in de volgende een steeds een stokje en een losse haken.
In alle dubbele stokjes van de vorige toer steeds een stokje haken en 1 losse ertussen.
In het eerste stokje wat je tegenkomt haak je ook 1 stokje - 1 losse. Maar dan 1 steek overslaan - 1 vaste - 1 losse en sluit af met een halve vaste op de vaste waar je mee begon. Hecht af. (foto 12)

Toer 5: Haak een nieuwe kleur aan (foto 13 en 14). Dan in iedere ruimte: "Puff Stitch" (foto 15,16 en 17, foto 16 komt voor foto 15;) - 1 losse steeds na de puff stitch.
Puff Stitch: Draad omslaan - Insteken in de ruimte en draad pakken - Omhoog trekken tot 1 cm.
Doe dit nog twee keer. (dus 3x in totaal). Draad omslaan en door alle lussen op de haak halen. Sluiten met een losse. 

--> Haak een tweede hart op dezelfde manier. Leg ze dan met de verkeerde kanten op elkaar.

Toer 6: (rand(foto 18)) Haak steeds 1 vaste in de lossenruimte. En in de puffstitch: 1 vaste, 3 lossen (foto 19 en 20). Die 3 lossen haak je vast op de vaste die je zojuist gehaakt hebt (foto 21 en 22). Dan ga je weer door met de vaste in de lossenruimte (foto 23). Herhaal dit tot je bovenaan het hart bent. Dan haak je de lus zo lang als je zelf wilt (ik haakte er 15)(foto 24). De losse draadjes trok ik door een aantal steken (zie foto 25) en knipte ik af. zie je er niks meer van. 

Foto 26.... Tadaaa! Je hart is klaar... en nu pronken maar!

   
    Getekend patroon van Ravelry:





Succes!
Zie je een foutje, schroom niet om me te mailen.

60 opmerkingen:

  1. Nou geweldig zeg...Dank je wel voor deze superduidelijke omschrijving :) groetjes van Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk en dank je wel voor de omschrijving. Die ga ik zeker mäken. Ik heb nog zoveel kleurtjes liggen.
    Liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige harten. Dank je voor de duidelijke tutorial met het schema.

    Fijne zondag, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leukerds! Bedankt. Ga ik zeker nog een keer haken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. I love it! Thank you for the tutorial!
    Isabella

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig nu alleen nog even kleurtjes uitzoeken ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie harten! Ze staan al op mijn 'to do' lijstje. Bedankt voor de beschrijving en de duidelijke foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Erg gaaf! Dank je wel voor jouw uitgebreide uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wow!!! Ik zat met smart te wachten op het patroon nadat ik hem een paar dagen geleden zag. Heel lief dat je dit patroon wilt delen. Bedankt!
    Liefs Angelique

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat mooi!! Dank je wel voor de tutorial!!
    Groetjes Renate

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dank je wel, ik ga hem maken!! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dankjewel voor het mooie patroontje... ik maak er zeker en vast enkele...
    grtjs

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik ga hem opslaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Super leuk! Ik ga deze zeker een keer maken!

    Lieve-Groetjes,
    Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wauw, wat een mooi hart, dank je wel voor het patroon!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Geweldig mooi hartje, ga ik zeker maken. Heb ik gelijk een vraag, hoe doe je dat de nieuwe draad mee haken?
    Alvast bedankt voor het antwoord.
    Gr. Helga

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je de nieuwe toer gaat haken, pak je het draadje van de vorige toer en die leg je plat op het nog te haken stuk neer. Door de nieuwe steken die je eroverheen haakt, zie je de draad niet meer.. Weggewerkt!

      Verwijderen
  17. wat een geweldige leuke hartjes!

    Groetjes Cindy
    woon-geluk.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  18. bedankt ik volg je en heb een linky op mijn blog...groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  19. WT een mooie harten ook de kleurtjes zijn schitterend!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een supergezellig blog is dit, zat vooral te genieten van je regenboog deken in wording.... zal ik wel of zal ik niet.

    Fijne avond!
    Groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hey, wat een super leuk patroon heb je hier. Ik heb hem ook gemaakt en hij staat nu op mijn blog, met een linkje naar jouw blog. fijne vrijdag.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dankjewel voor het delen van de Nederlandse vertaling. Altijd handig! Zondag heb ik een verjaardag van mijn schoonzusje en ze is dol op roze en oranje dus dit is wel een heel leuk hartje om bij het kado te doen. Ga vanavond meteen aan de slag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk! Ben benieuwd naar jouw versie! :)

      Verwijderen
    2. Wat leuk! Ben benieuwd naar jouw versie! :)

      Verwijderen
    3. Eindelijk staat hij sinds gisteren op mijn blog (met natuurlijk link naar jouw blog). Erg leuke reacties ook via mijn Facebookpagina.

      Verwijderen
  23. Super leuk patroontje! Dankjewel voor het delen.
    Groetjes Daisy
    (www.molemiekeshobby.blogspot.be)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een geweldig patroon. En bedankt voor het patroon.
    Ga het vanmiddag meteen proberen. Fijne dag en succes met je regenboogdeken.
    groetjes Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Dat ziet er een keigaaf hartje uit ! Bedankt om het patroontje te delen !

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Super mooi!!!!! Ik ga gelijk beginnen dit weekend!!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. wat ziet dat er schattig uit. En met zo'n uitleg moet het lukken. Dank je wel daarvoor

    BeantwoordenVerwijderen
  28. hier: https://www.facebook.com/jennekevm?ref=hl heb ik je gelinked op mijn gratis gevonden haakpatronen fb site …. wat een mooi hart zeg ♥
    lieve gr jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hallo, vandaag je mooie hart gehaakt in de kleuren roze-paars, bedankt voor de duidelijke beschrijving.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat een mooi hart. Deze ga ik zeker een keer maken. Leuk voor Moederdag, bedenk ik nu.
    Groetjes, Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Het hartje is af! Bedankt voor je duidelijke patroon, groetjes Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Erg leuk hartje, bedankt voor het patroon. Nu even verder kijken op je prachtige blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Erg gaaf! Dank je wel voor jouw uitgebreide uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Dank je wel voor de duidelijke uitleg,
    Dit ga ik echt uitproberen.
    Groetjes Marije

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Super gaaf en leuk patroon! Vraag me alleen af hoe je de 2 kanten aan elkaar maakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met de verkeerde kant op elkaar leggen en dan het haak je volgens patroon (dan door beide lagen)

      Verwijderen
  36. anda yang terombang ambing mencari slot online deposit pulsa tanpa potongan jangan takut website kami ini https://198.252.110.85/ sangat terpercaya

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Ik heb ze gehaakt, erg leuk! Dank voor het leuke patroon!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat een leuk, een berichtje! Dank daarvoor!